Altijd druk, weinig rust in je hoofd en 24/7 beschikbaar zijn. Voor veel ondernemers is dit de realiteit. Herken jij jezelf hier ook in? Dan is het niet zo gek dat je dit artikel gevonden hebt. Je weet rationeel wel dat de chronische stress die deze zaken je opleveren helemaal niet goed voor je zijn, maar gelooft ergens dat dit nu eenmaal hoort bij ondernemen. Maar wist je dat je als ondernemer met een aantal simpele tools veel meer rust en vrije tijd voor jezelf kunt creëren, zonder dat je bedrijfsresultaten hieronder hoeven te lijden? In dit blog lees je er alles over!
De gevolgen van stress
Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel bleek in november 2021 dat zo’n 15% van de ondernemers regelmatig stress en/of emotionele klachten, zoals slapeloosheid. Uit onderzoek van Pharos bleek daarnaast in 2021 dat de gevolgen van chronische stress een negatieve invloed heeft op het denk- en doe vermogen. Uit het onderzoek van Pharos bleek verder dat chronische stress kan leiden tot fysieke schade aan het lichaam en dat mensen met veel stress sneller ziek worden. Het is dan ook belangrijk om ervoor te zorgen dat de stress die je als ondernemer ervaart niet chronisch wordt en tijdig in te grijpen.
Zo creëer je meer vrije tijd en rust als ondernemer
Een goede manier om stress te bestrijden, is door meer tijd voor jezelf te nemen waarin je echt tot rust kunt komen. Veel ondernemers ervaren dit als lastig, omdat ze verantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen binnen hun bedrijf en het eerste aanspreekpunt zijn voor klanten, relaties, instanties en medewerkers. Toch zijn er een aantal dingen die je als ondernemer kunt doen om meer rust en vrije tijd te creëren, zonder dat je bedrijf hieronder hoeft te lijden, zoals:
Gebruikmaken van een telefoondienst
Als ondernemer word je voortdurend gebeld en sta je daarom 24/7 ‘aan’. Wil je dit voorkomen? Schakel dan een telefoondienst of inbound callcenter in om belletjes voor je te filteren of zelfs volledig af te handelen op basis van een vooraf samengesteld script en na afloop verslag te ontvangen van het gevoerde gesprek. Er zijn telefoondiensten voor uiteenlopende ondernemingen. Zo zijn er gespecialiseerde telefoondiensten voor HRM, Sales, Marketing en is er zelfs een gespecialiseerde telefoondienst advocatuur.
Neem een assistent aan
Zorg ervoor dat je je niet bezig hoeft te houden met zaken die geen prioriteit hebben en besteed deze uit. Dit kun je doen door een (virtuele) assistent in te huren die deze taken voor je oppakt.